sunnuntai 27. huhtikuuta 2008

Naureskelua

Josef Fares
Tämä söpönen on tänään saanut minut hekottamaan masun pohjasta asti. Leffansa hurmasi!
*****
Jo parin päivän ajan olen sinnikkäästi keksinyt tekosyitä, jotta välttyisin katsomasta ruotsalaista poliisikomediaa, jota kämppikseni kehui "oikeasti hauskaksi" - siis sellaiseksi, joka saattaisi piristää minua. No, mieleeni tulivat tietysti kaikenmaailman poliisiopistot, joista yhtäkään en ole jaksanut katsoa lopuun saakka edes lapsena. Tänään kuitenkin istuin kiltisti telkun eteen, ja video pistettiin pyörimään. Sitten yllätyin.
*****
Kuvassa poseeraavan herrasen ohjaama Kopps kertoo ruotsalaisen pikkupaikkakunnan lakkauttamisuhan alaisella poliisiasemalla työskentelevistä, ihastuttavan persoonallisista ihmisistä ja heidän omalaatuisista yrityksistään pelastaa työpaikkansa. Eli kuulostaapa edellen tylsältä... Mutta ei! Ihastuin. Hihitin, kikatin, nauroin, tyrskin - ja lopussa hymyilin.
*****
Kantsii tsekata (ja otsikosta kuuluu taas 'klik').
*****
Aamulla nauroin myös, mutta lähinnä epäuskosta. Eräällä on kova tarve todistaa muille - tai ehkä itselleen? - että minä olen pahis, ja kaikki mitä olen, on huonoa ja surkeaa. (Viittaan tässä mm. edellisiin kommentteihin.) Kieltämättä tämän otuksen seurassa alkoi itsekin vähitellen tuntea olevansa pieni ja pilaantunut, joten lienen jollain tapaa tervehtymässä, kun pystyn ottamaan haukutkin vastaan jo ilman itkua - tosin vain tässä muodossa.
*****
Onneksi ympärilläni on ihmisiä, jotka hyväksyvät minut silloinkin, kun en itse jaksa. Ja tietävät, ettei kaikki kirjoitettu ole totta. Toiset vain haluavat ymmärtää väärin viimeiseen saakka.
*****
(Filmeistä tietämättömille tiedoksi: mainitsemani ohjaajan nimi on Josef Fares. Ainakin minä aion katsastaa myös hänen muut pätkänsä, harmaiden päivien varalta.)

1 kommentti:

Arthur Rowan kirjoitti...

On muuten mainio elokuva :)